Vektnedgang krever dedikasjon

Mange har kanskje som nyttårsforsett å gå ned i vekt, mosjonere og spise sunnere, men ofte forsvinner motivasjonen.

 

helse matMed treningsapparater fra casallpro hjemme blir det atskillig lettere å kunne trene, men motivasjonen må fremdeles være der. Den kan forsvinne av flere grunner, for eksempel fordi du:

  • stiller for høye krav til deg selv
  • knapt merker noen forskjell på kroppen
  • ikke har nok selvkontroll

Den som mosjonerer mye og tar seg et stort og kaloririkt måltid etterpå vil ha vanskeligheter for å komme noen vei, så det gjelder å spise riktig. Men matgleden bør fortsatt også være der, for motivasjonen har uhyre lett for å forsvinne dersom spising bare blir en plikt og ikke en glede.

Pass på å spise i moderate mengder flere ganger daglig – få og store porsjoner mat er alt annet enn godt for den som skal gå ned i vekt. De som trener veldig mye, må også spise mye så kroppen får nok kalorier og næringsstoffer til å kunne bygge seg opp. Men for de som akkurat har begynt med treningen og gjør det i små mengder trenger ikke matmengden å øke noe, da er det heller viktigere å få i seg større mengder væske og spise mat av bedre kvalitet.

 

Dette er noe av det du bør prioritere å spise rett etter treningen

Før treningen begynner, er det klokt å få i seg en dose karbohydrater. Da vil du prestere bedre, siden du får mer energi som kroppen kan forbrenne. Det er best om det er noe du liker også, slik at du får lyst til å spise det – for eksempel nøtter eller yoghurt blandet sammen. Knekkebrød er også godt som gull, og det er mengder med forskjellig pålegg man kan bruke for å tilpasse det til din smak.

Det samme gjelder smoothies bestående av frukt og grønnsaker – de kan mikses sammen med det du måtte like slik at det blir en frydefull og smaksrik forfriskning.

Etter trening er det mye av det samme som gjelder, for eksempel nøtter som inneholder sunt fett. Sjokolademelk er heldigvis noe som både er bra for deg og som smaker veldig godt, og cottage cheese med litt honning og kanel er en kjempegod og sunn belønning etter treningen.